Öyle anlaşılıyor ki, bu bilgi şu hadis rivayetinde yer alan bilginin kasıtlı bir tahrifidir.
Nitekim, bir rivayete göre Hz. Enes’e, Resulullah’ın saç ve sakalının beyaz olup olmadığından sormuşlar. Hz. Enes de onun fazla yaşlanmış, saçı-başı ağarmış bir duruma kalmadığını belirtmek için “Allah onu beyazlıkla lekelemedi.”demiştir. (Müslim, Fedail, 105)
Önce, bu ifade Peygamberimiz (asm)'e ait değil, Hz. Enes’in bir yorumudur.
İkincisi, Hz. Enes’in bu ifadeden maksadı şudur: “Allah Peygamber'inin saçını sakalını fazla ağartmadan vefat ettirdi. Çünkü saçın-başın ağarması, insanlar arasında fiziki olarak pek hoşlanmayan bir şeydir. Allah Peygamber'inin saygın konumunu beşeri ve fiziki yönden de insanlar arasında pek iyi karşılanmayan yaşlı, ihtiyar, saçı-başı ağarmış bir yaşa bırakmamıştır.” Yani, Hz. Enes’in bu yorumu -herkes için geçerli olmayıp- sadece Hz. Peygamber (asm)'in durumuyla alakalıdır.
Nitekim Hz. Peygamber (asm)'in daha genç sayılabilecek altmış üç gibi erken bir yaşta vefat etmesinin bir hikmeti de Bediüzzaman Hazretleri tarafından benzer bir şekilde yorumlanmıştır:
“Amma ömr-ü saadetinin altmış üç olması ise, çok hikmetlerinden birisi şudur ki: Şer'an ehl-i iman, Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ı gayet derecede sevmek ve hürmet etmek ve hiçbir şey'inden nefret etmemek ve her halini güzel görmekle mükellef olduğundan; altmıştan sonraki meşakkatli ve musibetli olan ihtiyarlık zamanında, Habib-i Ekremini bırakmıyor; belki imam olduğu ümmetin ömr-ü galibi olan altmış üçte mele-i a'lâya gönderiyor, yanına alıyor; her cihette imam olduğunu gösteriyor.” (Mektubat, s. 281-282)
Bu konuda beyaz kılların / ağarmanın güzel olduğunu gösteren sahih hadislerin varlığı, soruda belirtilen bilginin aslının olmadığını veya -yukarıda geçtiği üzere-Hz. Enes’e ait bir yorumun tahrif edilerek ve yanlış mana verilerek kirletildiğini göstermektedir.
Konuyla ilgili bir kaç hadis şöyledir:
“Saçı-başı ağarmış Müslüman bir kimseye saygı göstermek, Allah’a saygı göstermektir.” (Ebu Davud, Edeb, 23)“Ağaran kılları yolmayın. Çünkü bir kimsenin İslam dairesinde ağaran saçları kıyamet günü nur olur. (bir rivayette ise şöyledir) Allah her ağaran saç teline mukabil ona bir sevap yazar ve bir günahını affeder.” (Ebu Davud, Tereccül, 17)“Peygamberimiz (sav) beyaz kılları yolmayı yasakladı ve ‘Çünkü bu beyazlık Müslümanın nurudur.’ diye buyurdu.”(Tirmizi, Edeb, 56)
Hz. Enes anlatıyor: “Kişinin saç ve sakalındaki beyaz kılları yolması mekruhtur.” (Müslim, Fedail, 104)
KAYNAK: sorularlaislamiyet.com/sacin-veya-sakalin-beyazlamasi-allah-tarafindan-bir-lekelenme-midir
0 Yorum:
Yorum Gönder