1. el-Bahru’l-muhit’te, ne 2/454’te, ne de (Suyuti’de olduğu gibi) Maide 67. ayette böyle bir rivayete yer verilmemiştir.
- Evet, söz konusu rivayet Suyuti,’de geçiyor. (bk.Suyuti, ed-Durru’l-Mensur, 3/117-Maide:67. ayetin tefsiri)
Ancak Suyuti, bunun sahih olup olmadığına dikkat çekmemiştir.
2. Alimlerin bu gibi sahih olmayan rivayetleri de zikretmelerinin asıl nedeni, ilmin haysiyetine olan saygılarıdır.
Bir konuda yapılan yorumların bir kısmını alıp bir kısmını almamak, tarafsızlık ilkesine aykırı gördükleri için birbirine zıt rivayet veya yorumları da kitaplarına almışlardır.
Nitekim, sorudaki rivayet yer veren Suyuti, aynı yerde o rivayetin doğruluğuna halel getiren şöyle bir rivayete de yer vermiştir:
“İbn Ebi Hatim’in rivayetine göre, Antere adındaki bir zat, Hz. Ali’ye: ‘Hz. Peygamber(s.a.v)’in başka insanlara anlatmadığı, ancak size anlattığı özel bir bilgi var mı?’ diye sormuş ve Hz. Ali’den şu cevabı almıştır:
‘Sen, Allah’ın: ‘Resulüm! Rabbinden sana indirilenleri tebliğ et’ ayetini bilmez misin? Allah’a yemin ederim ki, Hz. Peygamber (asm), bu bembeyaz (herkese açıkça anlattığı) bilginin dışında bize ayrıca siyah (diğer insanlardan gizlediği) bir bilgiyi miras bırakmamıştır.’” (Suyuti, ed-Durru’l-Mensur, 3/117-Maide:67. ayetin tefsiri).
- Bu zıt rivayetlerin aynı yerde zikredilmesi de, İslam alimlerinin yanlış olduğunu bildikleri bazı bilgileri de eserlerinde yer vermelerinin ‘ilmin haysiyetini ve tarafsızlık ilkesini korumaya’ yönelik bir gayret olduğunun göstergesidir.
KAYNAK: sorularlaislamiyet.com/ali-muminlerin-mevlasidir-rivayeti-sahih-midir
0 Yorum:
Yorum Gönder