İbrahim Peygamber Seksen Yaşında, Keserle Sünnet Olmuş mudur?

“İbrahim Peygamber seksen yaşında, keserle sünnet olmuş.” (Buhari, hno: 3356; Müslim, hno: 151)
“Keser” olarak tercüme ettiğimiz kelimenin Arapçası “Kaddum/veya kadum”dur. Bazı alimlere göre, hadiste yer alan “Kadum” , Şam’da bir köyün adıdır. (Buna göre, “bi’l-Kadum” ifadesi “Fi’l-Kadum” anlamına gelir. Yani “Kadum ile” değil, “Kadum’da” manasındadır).
Fakat en meşhur ve kabul gören görüşe göre, hadisteki “Kadum/Kaddum”keser manasına gelir. Nitekim, Ebu Yala’nın rivayetine göre, Hz. İbrahim, sünnet olmakla emr olunduğu zaman, keserle sünnet olmuş ve epey acı çekmiştir. Allah kendisine vahiy ederek “sünnet aletini sana bildirmeden neden böyle acele edip keserle sünnet oldun” diye sormuş. İbrahim ise, “Allah’ım! Senin emrini ertelememek için böyle acele yaptım” demiştir.” (bk. İbn Hacer, 6/390).
- “Neden seksen yaşında?” sorusuna bir cevap bulamadık. Bu da bilmediğimiz bir ilahi hikmetin gereğidir. İki oğlundan birini 7 yaşında, diğerini 13 yaşında sünnet eden (İbn Battal, 9/69) Hz. İbrahim, seksen yaşına kadar sünnet olmaması elbette bir hikmete mebnidir.
Belki de bu dinlerdeki ilk sünnet emridir. Bunun gelecek peygamberlerin ve ümmetlerinin de bir sünneti olması için, Hz. İbrahim’in peygamber olduğu dönemde olması daha uygundur.
Buna göre, Hz. İbrahim, çocuk yaşta sünnet olmadı, çünkü o zaman kendisi peygamber değildi ve böyle bir emir de yoktu.
Peygamber olduktan sonra ise, gençlik ve onu takip eden yıllarda sünnet derisi kalın ve sert bir durumda idi. Seksen yaşlarında ise, sünnet derisi çocukluk çağında olduğu gibi, ince ve yumuşak olduğundan tercih edilmiş olabilir.
Böylece  hem “Sünnet çizgisini sağlayan” peygamberlik dönemi, hem de yumuşaklıkla kolaylık sağlayan seksenlik yaşa bırakılmıştır. Aslında uygun bir alet de gösterilecekti. Fakat Hz. İbrahim, Allah’ın emrini geciktirmeyi “Allah’ın dostu” unvanına yakıştıramadığı için aceleyle kesere sarılmıştır. Elbette Allah her şeyi en iyi bilendir.
KAYNAK: sorularlaislamiyet.com/anlamakta-zorlandigim-bazi-hadisler-var-aciklar-misiniz

0 Yorum:

Yorum Gönder